Doorgaan naar hoofdcontent

Ideale benaderingswijze


De ideale benaderingswijze bij mensen met een licht verstandelijke beperking

Gentle Teaching
Gentle Teaching is een begeleidingsmethodiek die vooral wordt gebruikt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. 
Gentle teaching is een grondhouding en methodiek, een warme en respectvolle manier van handelen. Het uitgangspunt is dat iedereen een band wenst waarin hij zich veilig en verbonden met een ander voelt. Alleen dan kun je meedoen met de groep, op een leuke werkplek of in de buurt.
Gentle teaching kan bij iedereen worden ingezet. Met gentle teaching kun je mensen met een lichte, matige of ernstige verstandelijke beperking die soms gedrag vertonen dat een ander niet altijd begrijpt. Door bewust te richten op het ontwikkelen van de veilige, liefdevolle relatie, leert de cliënt dat hij zich door de begeleider gesteund kan voelen, in plaats van afgewezen of overheerst. Daarmee leren we moeilijk verstaanbaar gedrag te voorkomen. Gentle teaching is geen wondermiddel, wel een benaderingswijze waar veel mensen baat bij hebben!

De voordelen voor de cliënt en medewerker
voor de cliënt: professionele, respectvolle begeleiding en ondersteuning. De focus van de ondersteuning ligt op het maken van warm contact, gelukkig zijn, vergroten van levenskwaliteit en de geschiedenis en achtergrond van het leven van de cliënt kennen. Met deze methodiek kijken we niet naar het gedrag alleen, maar leren we kijken naar de achterliggende vraag en de betekenis van het gedrag. Gentle teaching helpt bij het mogen zijn wie je bent. Oók op moeilijke momenten.
voor de medewerker: ruimte om te ontwikkelen en om mogelijkheden te benutten die Zideris en Gentle teaching bieden. Medewerkers zetten actief hun vakmanschap, daadkracht en bevlogenheid in tijdens het contact met cliënten én ouders, verwanten en vrienden. Kernwoorden die bij onze begeleiders passen zijn: inlevend en belangstellend vermogen, onvoorwaardelijk willen begrijpen. Gentle teaching geeft medewerkers voldoening en energie in hun werk, ook al betekent dat dat oude patronen soms losgelaten moeten worden.
De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:
– We respecteren elkaar
– We accepteren elkaar
– We proberen elkaar te begrijpen
– We waarderen elkaar
– We geven elkaar zelfvertrouwen
– We proberen elkaar vooruit te helpen



Reacties

Populaire posts van deze blog

Activiteit licht verstandelijke beperking

Activiteit licht verstandelijke beperking. Licht verstandelijke beperking is nog altijd erg wazig onder de samenleving daarom heeft de instelling Uniq een activiteit/ spel bedacht voor de bezoeker van het congres om ze meer inzicht te geven in licht verstandelijke beperking en waar ze tegen aan kunnen lopen. Communiceren is voor licht verstandelijk beperkte nog altijd lastig vanwege ze geen goeie inschatting vermogen hebben en /of niet voorledig ontwikkeld zijn de Nederlandse taal. Daarvoor heeft Uniq voor de jongeren een communicatie spel bedacht. Hierbij gaan ze aan de slag met het communiceren over moeilijke voorwerpen of personen zonder het word te zeggen of kennen. 1 persoon wordt gekozen van het groepje dat het congres bezoekt. Zij krijgt een blaadje op de hoofd met een bepaald voorwerp of persoon zonder het blaadje te zien. Hierbij moet haar/ zijn groepsgenoten met hints, zonder het voorwerp of persoon zelf te noemen uitleg geven over het voorwerp of persoon. De pe

De ideale benaderingswijze

De ideale benaderingswijze bij mensen met een licht verstandelijke beperking Gentle Teaching Gentle Teaching is een begeleidingsmethodiek die vooral wordt gebruikt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking.  Het is een grondhouding en methodiek, een warme en respectvolle manier van handelen. Het uitgangspunt is dat iedereen een band wenst waarin hij zich veilig en verbonden met een ander voelt. Alleen dan kun je meedoen met de groep, op een leuke werkplek of in de buurt. Gentle teaching kan bij iedereen worden ingezet. Met gentle teaching kun je mensen met een lichte, matige of ernstige verstandelijke beperking die soms gedrag vertonen dat een ander niet altijd begrijpt. Door bewust te richten op het ontwikkelen van de veilige, liefdevolle relatie, leert de cliënt dat hij zich door de begeleider gesteund kan voelen, in plaats van afgewezen of overheerst. Daarmee leren we moeilijk verstaanbaar gedrag te voorkomen. Gentle teaching is geen wondermiddel, wel een ben

Magazine 'UNIQ.'

Tijdens het congres kunt u ons magazine 'UNIQ.' komen bekijken en lezen. In dit magazine leest u over mensen met licht verstandelijke beperkingen. Veel mensen weten niet precies wat een licht verstandelijke beperking is. Wij vinden het belangrijk dat iedereen weet wat het is, zodat ook die mensen dezelfde kansen kunnen krijgen als ons. Het is vaak zo dat veel mensen het niet begrijpen of ermee om kunnen gaan. Ook is het handig om het te herkennen bij, bijvoorbeeld uw kind of een leerling van u. Mensen die een lichte verstandelijke beperking hebben denken minder snel dan een leeftijdsgenoten die normaal begaafd is.   Ze kunnen zich dan minder goed aanpassen aan de omgeving en participeren moeilijk in de samenleving. Omdat het denken en leren minder goed gaat noemt men kinderen met een licht verstandelijk beperking ook wel "moeilijk lerende kinderen". Gelukkig hebben deze mensen tegenwoordig veel kansen om toch te doen wat ze graag zouden willen doen in h